Program gospodarki niskoemisyjnej
Nasza firma opracowuje programy gospodarki niskoemisyjnej, zapraszamy do zapoznania się z poniższym materiałem informacyjnym.
Na szczeblu prawa międzynarodowego i unijnego Polska podjęła zobowiązania zmierzające do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach tzw. pakietu klimatyczno — energetycznego UE oraz strategii „Europa 2020”.
Są to:
- zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 20% w porównaniu z poziomem z roku 1990,
- zwiększenie do 20% udziału energii odnawialnej w ogólnym zużyciu energii, zmniejszenia zużycia energii o 20% w stosunku do tzw. scenariusza Business As Usual.
Realizacja ww. celów wymagać będzie zatem podjęcia szeregu różnorodnych i szeroko zakrojonych działań, nie tylko bezpośrednio sprzyjających ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń, ale również tych które wpływają na redukcję w sposób pośredni sprzyjając zmniejszeniu zużycia paliw i energii.
Jak wynika z opublikowanego 24 lutego 2011 r. raportu Banku Światowego pt. „Transformacja w kierunku gospodarki niskoemisyjnej w Polsce”, krajowy potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych wynosi około 30% do roku 2030 w porównaniu do roku 2005. Realizacja tego potencjału może jednak nastąpić tylko w sytuacji współdziałania w ramach kluczowych sektorów gospodarczych (energetyka, transport, przemysł) oraz na różnych szczeblach administracyjnych – nie tylko krajowym i europejskim, ale także w skali regionalnej i lokalnej (gminy oraz powiatu).
W perspektywie krajowej, odpowiedzią na wyzwania w dziedzinie ochrony klimatu, jest opracowanie Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej. Istotą programu jest podjęcie działań zmierzających do przestawienia gospodarki na gospodarkę niskoemisyjną. Zmiana ta powinna skutkować nie tylko korzyściami środowiskowymi, ale przynosić równocześnie korzyści ekonomiczne i społeczne.
W przyjętym 16 sierpnia 2011 roku przez Radę Ministrów Założeniach Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej, określono cele szczegółowe sprzyjające osiągnięciu wskazanego celu głównego, a są to:
- rozwój niskoemisyjnych źródeł energii,
- poprawa efektywności energetycznej,
- poprawa efektywności gospodarowania surowcami i materiałami,
- rozwój i wykorzystanie technologii niskoemisyjnych,
- zapobieganie powstawaniu oraz poprawa efektywności gospodarowania odpadami,
- promocja nowych wzorców konsumpcji.
Na szczeblu lokalnym, zachętą do realizacji celów wynikających z pakietu klimatyczno — energetycznego, mają być działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pełniącego rolę instytucji zarządzającej i wdrażającej Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) na lata 2014 – 2020. Planuje się bowiem w sposób uprzywilejowany traktować gminy, aplikujące o środki z programu krajowego POiŚ na lata 2014 – 2020 oraz z programów regionalnych na lata 2014 – 2020, które będą posiadać opracowany Plan Gospodarki Niskoemisyjnej.
Celem inwentaryzacji jest określenie wielkości emisji dwutlenku węgla z obszaru gminy, umożliwi to określenie obszarów największej emisji aby następnie dobrać działania służące jej ograniczeniu.
Podstawą oszacowania wielkości emisji jest zużycie energii finalnej oraz paliw w kluczowych obszarach gospodarczych gminy:
- transporcie,
- budynkach pozostających w zarządzie gminy,
- oświetleniu ulicznym,
- budynkach mieszkalnych,
- przemyśle i usługach.
Do czynników determinujących aktualny poziom emisji należą (dane niezbędne do wyceny opracowania):
- gęstość zaludnienia,
- liczba gospodarstw domowych,
- liczba podmiotów gospodarczych działających na terenie gminy,
- stopień urbanizacji,
- obecność zakładów przemysłowych, centrów usługowych oraz stref przemysłowych,
- szlaki tranzytowe przebiegające przez teren miasta,
- liczba pojazdów zarejestrowanych na terenie miasta,
- obecność linii ciepłowniczych i liczba obiektów korzystających z sieci ciepłowniczych.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej ma przyczynić się do osiągnięcia celów strategicznych określonych w pakiecie klimatyczno – energetycznym do roku 2020, tj.:
- redukcji emisji gazów cieplarnianych,
- zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
- redukcji zużycia energii finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności energetycznej.
Po co przygotowywać gminny plan gospodarki niskoemisyjnej?
Spodziewane efekty organizacyjne:
- poprawa zarządzania zasobami gminy,
- świadome przygotowanie planu inwestycyjnego związanego z energią i ochroną środowiska,
- określenie struktury organizacyjnej potrzebnej do realizacji celów związanych z wdrażaniem gminnego planu gospodarki niskoemisyjnej,
- przygotowanie do organizacji zakupów grupowych.
Spodziewane efekty finansowe:
- pozyskanie środków na inwestycje związane z produkcją i zużyciem energii (modernizacja budynków, modernizacja oświetlenia, produkcja energii z lokalnych źródeł),
- zmniejszenie kosztów związanych z utrzymaniem budynków, oświetleniem ulic, etc.,
- wydzielenie inwestycji, które potencjalnie mogą być realizowane w formule ESCO.
Spodziewane efekty wizerunkowe:
- realizacja zadań związanych z polityką klimatyczną,
- edukacja społeczeństwa.
Spodziewane efekty społeczne i ekologiczne:
- określenie i realizacja zadań związanych ze zmniejszeniem kosztów ogrzewania w budynkach prywatnych,
- określenie i realizacja zadań związanych ze zmniejszeniem kosztów ogrzewania osób ubogich,
- zmniejszenie lokalnego zanieczyszczenia powietrza,
- racjonalizacja zużycia energii.
Spodziewane efekty prawne:
- wypełnienie obowiązku związanego z przygotowaniem „Założeń do gminnego planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i gaz”,
- realizacja międzynarodowych celów klimatycznych.